Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

fredag 10 februari 2012

Trådtrassel

Oj, oj vad ska jag ha för tema på bloggen ikväll - jag ser ingen röd tråd genom den här dagen.
Jag har haft begravningsgudstjänst, jobbat med två predikningar med samma tema: Det levande ordet (som är söndagens ämne) till två helt olika gudstjänster, varit på Mammografi, förberett en del för dopgudstjänster och vigsel i morgon, tvättat, sett stundvis På spåret och helt på Skavlan, beundrat Mona Sahlins ärlighet och reflektioner och förskräckts över författaren till boken Män från Mars och Kvinnor från Venus (eller något liknande). Finns det någon tråd?

Självklart finns det inte alltid - kanske för det mesta? - inte en genomgående tråd under en dag. Så är ju inte livet! Oftast är det en massa trådtrassel med olika färger och tjocklekar...

Det är väl en yrkesskada som jag har, vill helst ha ett genomgående tema, något som kommer igen, förstärks, vinklas... när man tänker så som jag gör, då är det lätt att man bara plockar med det som passar in, liksom friserar - och förtränger, stänger ute sådant som inte stämmer med ämnet, trots att det också hör till dagen, livet, min verklighet. Hm, intressant tanke, om jag får säga det själv... Hur ofta är det så, i större sammanhang, presentationer...? I min egen självbild, min verklighetsuppfattning, min tro...?

Att ha ett tema, är ju knappast fel i sig, speciellt om det är något man vill förmedla till andra. Det är mycket lättare att följa med, att se sammanhang, att komma ihåg. Det kan också ge en slags vila/ro när man lyssnar eller ser på något... Nej, jag kommer nog inte att överge det där med tema. Det hjälper mig också att kunna sortera bort och koncentrera mig, det kan vara helt rätt i vissa situationer, men det får förstås inte bli ett förträngande eller ett sätt att dölja en del av en viktig verklighet.

Ja, man kan alltid se på allting på olika sätt...

Oj, nu kom det en tråd till: Hörde just att en judisk Rabbin i Stockholm fått priset som årets Hetero på Gaygalan. Det var väl häftigt?

Eftersom jag inte måste ha ett tema, så kan jag ta en bild som inte har något med dagens inlägg att göra. Ett foto jag tog igår. En märklig formation på himlen. Eller snarare en ljusreflex på linsen, om man ska hålla sig till verkligheten :-)
Dags att sova!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar