Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

onsdag 15 februari 2012

Jorden skall minnas dig

I går tänkte jag, stackars människor som bor här nere; så grått och rått! I dag har solen lyst hela dagen och tanken kom; tänk om man bodde här nere...

Medan dottern kämpade på med sin hemtenta gjorde jag en utflykt till Ljungskile och hälsade på en väninna. Så roligt att få träffas efter flera år... God mat, fina samtal och sightseeing av samhället. Vilken vacker bygd!

Vi åkte till min väninnas avlidne makes grav. Det är så tråkigt att han inte finns längre. En godhjärtad och humoristisk person. En tom plats har han lämnat efter sig. Men minnena finns kvar...


Det var en sådan vacker kyrkogård.

 Mina tankar gick till Pär Lagerkvists dikt:

En gång skall du vara en av dem som levat för längesen.
Jorden skall minnas dig så som den minns gräset och skogarna,
det multnade lövet.
Så som myllan minns
och så som bergen minns vindarna.
Din frid skall vara oändlig så som havet.



 Vi kom på för sent att jag skulle ha skrivit i gästboken.. men Tack B för en mycket fin dag! Önskar dig och dina söner allt gott!
Fotona är tagna med mobilen och i samförstånd med min väninna. Ångrade förstås att jag inte hade min "riktiga" kamera med...

2 kommentarer:

  1. Hej, Birgitta. Vilken vacker dikt du funnit. Härliga bilder som ger löfte om vår.

    Hälsningar akvarell-kompisen Ewa Granberg, från Gällivare.

    SvaraRadera
  2. Tack Ewa! Ja, vi får hoppas på våren...

    SvaraRadera