Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

måndag 20 februari 2012

BIBELN på teatern

Å, vad dagarna sprang iväg fort. Jag tyckte att jag skulle vara borta så länge... Nu är jag tillbaka i Boden och jobbar igen.

Cornelias och min dag i Göteborg på lördagen blev en bra dag. Vi avslutade den med att gå på Stadsteatern, Stora scenen och se Bibeln. En föreställning på ca 4 tim och 40 min (två pauser).




Vi var glada över teaterkvällens upplevelser. Det var spännande att se hur man tolkade och gestaltade många av Bibelns berättelser. Det var flera av de svåraste berättelserna som de hade valt att framställa. Det var förvånansvärt bibeltroget. Det var intressant att lyssna till Herrens änglar som funderade, diskuterade och ifrågasatte... det väckte också tankar och frågor hos oss.

I ett gediget program med förklarande och intressanta texter och fina fotografier skriver bl.a. Svante Nordin (professor i idé och lärdomshistoria vid Lunds universitet): Bibeln är en brokig bilderbok, ett väldigt panorama, en skakande moralitet, en hisklig profetia. När den presenteras för oss är det oss till uppbyggelse, varnagel, ängslan, insikt och förnöjelse. Allt detta kommer också mycket riktigt med i aftonens föreställning.

Cornelia och jag bodde kvar i Göteborg under natten på hotell Royal.

Många intryck blev det...

Domkyrkan

På söndag förmiddag (i går alltså, känns så länge sedan nu...) gick vi till Domkyrkan på högmässa. Det var Fastlagssöndagen och vi fick sjunga Se vi går upp till Jerusalem (Ps nr 135) och lyssna på en predikan utifrån Kärlekens lov (1 Kor 13).


Efteråt hade vi stämt träff med Christofer och en gammal vän till mig. Conny och jag lärde känna varandra tidigt i livet. 1974 hyrde vi en bil tillsammans och körde ner till Stockholm och Betelseminariet och läste teologi där tillsammans med många andra. Vi har följt varandras liv (ibland på väääldigt långt avstånd), delat mycket, läst mer teologi och nu jobbar vi båda två som präster i Svenska kyrkan. Kul att få mötas över gott fika och prata!

Conny

Innan jag började min resa mot Norrbotten, hann barnen och jag gå en sväng på stan i härligt solsken och äta mat tillsammans. Dagen gav en känsla av vår.


När jag sent på kvällen kom till Boden och såg alla de stora snövallarna så kändes våren ganska långt borta. Men det var ju fint på ett annat sätt... :-)

1 kommentar:

  1. Vad trevligt ni hade det! Och OJ så mycket snö ni har...men som du säger, vackert är det ju på sitt sätt. Kram!

    SvaraRadera