Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 4 februari 2012

Framtiden och det förflutna

Eftersom jag grämde mig igår för att jag inte fotograferade ljuset och allt det vita, så klädde jag mig så varmt jag kunde - t.o.m. med mössa! - och gick ut och fotade mitt på dan i dag. Våran termometer visade -33 grader.


Det går inte att fotografera med vantar, därför får man inte tveka och fundera för länge. Snabbt tog jag ett gäng bilder. Bilden ovan blev den bästa idag, tycker jag.





I går nämnde jag Ben Furmans bok Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom, Natur och Kultur, 1998 - jag citerar från boken:

Det är naturligt att tänka sig att vårt förflutna inverkar på hur vår framtid ska gestalta sig, men mindre ofta kommer vi att tänka på att det också är tvärtom. Framtiden, det vill säga vad vi tror att framtiden ska bära i sitt sköte, avgör hur vårt förflutna ter sig.



Det som hänt i det förflutna kan vi inte göra så mycket åt. Men vi kan i förvånande hög grad påverka hur vi uppfattar det som varit och vilken betydelse gångna händelser har för oss. Det förgångna... är en levande berättelse som ändrar form beroende på hur man framställer den, vilken betydelse olika händelser får, vilka förklaringar man ger dem och vilka följder man tror de har fått. Slut citerat av Ben Furman.




I morgon är en ny dag med nya möjligheter.
Sov gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar