Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 14 februari 2012

Hjärtegod


Det är inte alldeles slätt att packa. Mitt mål är: så mycket som möjligt så lätt som möjligt. Men mycket är sällan lätt! Det känns i kroppen idag.
När jag reser vill jag alltid ha minst en bok med. Passa på, det finns alldeles för lite tid i mitt liv att läsa. (Jag vet, det handlar om prioriteringar...) Men vilken bok ska jag välja? En jobb-bok som jag gärna vill läsa, men inte tycker att jag hinner eller en avkopplingsbok... osv. Ett viktigt moment i valet är också tyngden av boken.
Det blev några tunna häften, en tyngre diktbok (kunde inte avstå ifrån den) och Tid för förändring av Patricia Tudor-Sandahl (förvånansvärt lätt för att vara inbunden). Det var ur P Tudor-Sandahls bok som jag läste ur under resan. Den är bra - och mycket lättläst!- men det är mycket sådant som jag själv brukar tala om så jag skulle egentligen behövt en något mer ny-tänkbok...

Det är underbart att få vara här hos min dotter! Nu har hon gått iväg till skolan och jag ska försöka roa mig själv lite; diska, bädda... kanske gå ut. Det är faktiskt snö här, det har kommit mer snö inatt...

I dag är det Alla hjärtans dag - passar ju alldeles utmärkt att få träffa sina barn då! Förhoppningsvis får jag träffa sonen idag också... Han är på "resande fot" (konstigt uttryck!), så vi får se hur det går ihop sig.


När jag kom till Göteborgs järnvägsstation i går kväll för att ta tåget till Trollhättan, så möttes jag av den här speciella "stationen"; Puss-station. Är det något permanent, eller är det bara inför Alla hjärtans dag? Passar ju bra på en järnvägsstation!

Om du letar efter en kärleksdikt, så har jag några riktigt fina på min blogg, tycker jag själv... Till höger finns rubriken Etiketter leta rätt på kärlek och tryck på den, så kommer alla inlägg upp där jag på något sätt berört ämnet kärlek.

Mod och kärlek ligger inte så långt ifrån varandra. P Tudor-Sandahl skriver: Ett annat ord för mod är kurage som kommer från cor, det latinska ordet för hjärta. Precis som hjärtat pumpar runt blodet, som är en förutsättning för att kroppen ska fungera, är mod en förutsättning för att kunna leva ett värdigt liv. En modig handling är en handling som kommer från hjärtat.
Något att tänka på idag.

Det får mig att tänka på ett bibelord från Ordspråksboken kap 4 vers 23 (Bibel 2000):
Mer än allt annat - vakta ditt hjärta, ty hjärtat styr ditt liv.
(Egentligen tycker jag bättre om den gamla översättningen (1917: års översättning) där det stod ungefär så här: Framför allt annat må du bevara ditt hjärta för därifrån utgår livet... lite mjukare )


På tal om hjärta och cor så heter min dotter Cornelia som betyder Hjärtegod - det var därför vi valde det namnet till henne och det passar henne jätte-bra!

Önskar alla en hjärtevarm och god dag!


2 kommentarer:

  1. Mysigt att träffa sina barn! Ska själv passa på nästa vecka när jag har sportlov. Hälsa dem så mycket från "moster".Kram Trosasyster

    SvaraRadera
  2. Jag ska hälsa till dem. Du får hälsa de dina! Det var så roligt att träffa Julia för några veckor sedan... Kram!

    SvaraRadera