Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 1 januari 2012

Herrnhutisk stjärna

Efter nyårsdagens högmässa i Nederluleå kyrka på förmiddagen, så var min man och jag tillsammans med andra kollegor till mig bjudna hem till en kär kollega. Det är en mångårig nyårstradition. Vi känner alla varandra väl, har delat både sorg och glädje med varandra under årens lopp. Det är avslappnat och skönt att vara i en sådan gemenskap.  

Eftersom några av mina kollegor är duktiga på att sjunga, så sjöng vi innan vi skildes åt Topelius psalm:

Giv mig ej glans, ej guld, ej prakt i signad juletid.
Giv mig Guds ära, änglavakt och över jorden frid
........

Giv mig ett bo med samvetsro, 
med glad förtröstan, hopp och tro
......

Till hög, till låg, till rik, till arm, kom helga julefrid
.......
från Sv K Psalmbok nr 645

Ja, det är ju verkligen en bön att bedja om inför detta nya år, 2012; änglavakt, frid, samvetsro, förtröstan, hopp och tro - för alla! Så mycket mer värt än all glans, guld och prakt i världen.





Hemma hos min kollega hänger i taket en sådan vacker adventsstjärna. Det är en Herrnhutisk stjärna. Den typiska herrnhutiska stjärnan består av 17 fyrkantiga och 8 trekantiga spetsar som sätts samman och bildar en stjärna med strålar åt alla håll. Stjärnan är omfångsrik och gjord i papp med en glödlampa i. Mycket dekorativ!

Adventsstjärnorna blev populära i Sverige på 1930- och 40-talet. Men de första adventsstjärnorna fanns redan på 1880-talet i den tyska staden Herrnhut. Där hade den evangeliska brödraförsamlingen herrnhutarna sitt säte. Det var en av lärarna på deras skola som fick idén att tillverka dessa pappstjärnor.
Uppgifterna har jag hämtat från http://www.nordiskamuseet.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar