Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 15 januari 2012

Tjutande ögon och suddiga öron

Ibland blir jag så trött på mig själv; min röst, mina ord, mina tankar... men efter tre gudstjänster är det kanske inte så konstigt. Ändå har det varit en mycket positiv och fin dag. Dagen började kylig (ca 20 minusgrader) och solig. Mycket vacker dag! När jag körde hemåt ikväll var det bara några få minusgrader - så det kan ändra sig snabbt.

Medan jag har jobbat så har Owe varit hemma och varit ledig - i alla fall från sitt arbete.
Han åkte till stugan några timmar och kollade så att inte ledningar och annat frusit - och så fick han skotta förstås. Här är några bilder som han tog sedan det blivit mörkt. Det har kommit en del snö...



Det tar ett tag innan trädgårdsmöblerna tinar fram igen...

Dagen går mot sitt slut. Jag ska vila och hämta nya krafter för en ny dag och en ny spännande vecka. Jag hittade en liten dikt, som jag tycker att jag kan känna igen mig i när tröttheten kommer över mig.

Vad bråkigt det är
det tjuter i ögonen av alla ord
och öronen är alldeles suddiga

Ordet vart kött
och tog sin boning bland oss

Vad skönt
då kan jag få ditt ord
utan att lyssna
med mina trötta ögon och öron

Marianne Hall, Västerås, från boken Innerst inne Tankar och böner från svenska folket, Sveriges radios förlag, 1995


3 kommentarer:

  1. Oj, så mycket snö ni fått nu! Tänk så annorlunda det ser ut i stugan nu mot i somras då vi var där.... Gillar det där med att "öronen är alldeles suddiga", mycket träffande.

    SvaraRadera
  2. Har inte tänkt så förut kring det där med "ordet vart kött". En skön tanke.../Trosasyster

    SvaraRadera
  3. Ja, Grekland och Trosasyster, jag gillar den där diktens formuleringar - kul med lite annorlunda tänk.

    SvaraRadera