Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 31 december 2011

"Allt som blir och är och var"

Nederluleå kyrka, Gammelstad


I kväll har jag lett nyårsbönen i Nederluleå kyrka, i Gammelstad. Vi sjöng en av mina älsklingspsalmer, i Svenska kyrkans Psalmbok med tillägg nr 522, från vers 2, 3 och 4 citerar jag:
..................
I Guds kärlek vill jag vila,
vet mig önskad, älskad, sedd.
Övar mig i barnets tillit,
prövar höjd och djup och bredd.

..................
Ögonblickets närhet rymmer
allt som blir och är och var.

Vid Guds hjärta är jag buren,
innesluten i hans famn.
......................
Text: Jonas Jonson, 1984


Som slutpsalm sjöng vi också:

Jesus kär, var mig när
och livets väg mitt hjärta lär.
När dagen gryr, när natten skymmer,
Jesus kär, var mig när.

Text: Lina Sandell, 1888,
från Svenska kyrkans Psalmbok med tillägg nr 184 vers 1.

Jag vill önska er alla att kunna lämna det gamla året i frid och i hopp och mod kunna möta det nya årets dagar. Dagar som vi inte vet något om, men som vi får lämna i förtröstan till Gud, som lovat vara med oss alla dagar - hur de än kommer bli.

Gott nytt år!
På tröskeln till det nya året hoppas vi på ljus och fred över alla människor.
Ps. I kväll sjöng Eva Plumppu "Nyårsklockan" som jag citerade i gårdagens inlägg. Jag visste inte att den texten var tonsatt. Enligt uppgift så är det Stefan Jämtbäck som tonsatt den. Mycket fint!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar