Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 26 januari 2012

Tröst

Efter snart 30 år som gifta så känner vi varann rätt bra, min man och jag. Nu och då kommer Owe hem med en bok, som han tror att jag skulle gilla. Och det brukar stämma. Ofta handlar de om död och sorg och kris...  På en ganska kort tid har han kommit med några bön- och diktböcker, som han hittat på någon rea. Nu senast i Stockholm, när jag var på min kurs i Katarina församling, så såldes på söndagen en massa böcker ut för 26 kr på Drottninggatans Bok och Bild. De hade 26-års jubileéum. Då köpte han bl.a. en diktbok som heter Dikter till tröst (i urval av Amelie Bennet, Prisma, 2006), som jag suttit och läst i ikväll - det var många, för mig, nya och fina dikter av olika författare. Här är ett första litet exempel, som har just titeln Tröst:

Till sist är det bilderna
musiken och de blommande träden
som säger till dig:
Du är inte ensam.
Kom till oss med ditt mörker
och vi skall tvätta det
i vårt ljus
och lämna det tillbaka
klarare, lättare att bära.
Ingrid Arvidsson




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar