Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 14 januari 2012

I det uppenbara och dolda

I dag märktes det - det blir ljusare. Solen har visat sig, stor och rund. Det finns hopp om liv!
Det var faktiskt en njutning att åka mellan Boden och Luleå idag. Ingen snörök, bara ljust och soligt. Önskade att jag hade haft kameran med mig... men det kommer förhoppningsvis fler sådana här dagar framöver.


När jag arbetat med predikan idag, så har jag haft en låt av Börge Ring i huvudet. Söndagens text handlar om när Jesus förvandlar vatten till vin på en bröllopsfest. Ett under som var både uppenbart och fördolt på samma gång.

Kristus finns i det uppenbara
och i det som vi inte kan förklara.
Sorg och glädje, himmel och jord
förenas i honom och i Hans ord.

Livet tillsammans med Kristus kan verkligen variera, ibland känns det självklart och enkelt och tydligt, medan det andra gånger är helt obegripligt och svårt att förstå, allt är dolt i dunkel. Så kan det också växla oss emellan, ibland tycker du att du ser och "förstår" (tror), medan jag ingenting begriper och tvivlar, medan det en annan gång är tvärtom. Men Gud finns både i det uppenbara och i det dolda och både i glädje och lycka som i otillräcklighet och besvikelse - som vid bröllopet i Kana. Dessutom ger han (ibland) det som är gott och fint i överflöd, fast vi inte fattar var det kommer ifrån.

Fotografierna är från Bodån i Boden härom dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar