Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 29 januari 2012

Sinnesro

Porsökyrkan. Foto: Owe Ryås

I kväll har vi haft Sinnesromässa i Porsökyrkan. Kyrkan var välfylld. Många var delaktiga i mässan på olika sätt. "Jesus är vårt hopp" var temat, som också är den här söndagens ämne. Det framkom både i "delningar" och sånger. En delning är när någon berättar om sitt liv, hur det har varit och hur livet ser ut just nu.

Dagens evangelietext, som lästes på både engelska och svenska (Markusevang. kap 4 v35-41) handlade om när Jesus stillade stormen. En sådan där riktig söndagsskoletext - men som är aktuell livet igenom. Alla möter vi stormar av olika slag. Och vi är många som har sagt samma sak som lärjungarna till Jesus: ...bryr du dig inte om att vi går under? Men han visade lärjungarna att han bryr sig om.
Jag tycker om en av verserna i dagens Psaltarpsalm 107:

Han stillade stormen,
och vågorna tystnade.
De gladdes när det blev lugnt,
han lät dem nå hamnen de ville till.
(Bibel 2000)


Bodö sommaren 2011
 En av psalmerna som sjöngs var Du är en bön, text och musik av I. Johansson, 1992:
Bli stilla, 
låt tystnaden föra dig nära.
Närvaron finns där.
En kraft som vill bära,
ja, öppna det rum som står låst djupt inom dig.
Barnet som bor där och stumt skriker:
"Hör mig!" 
Du är en bön,
Gud är din bön.

Den Svenska Psalmboken med tillägg nr 762 vers 1.


Porsökyrkan. Foto: Owe Ryås

Nästa Sinnesromässa är i Nederluleå kyrka, Gammelstad, lördag den 10 mars kl 18.00.

Jag önskar dig sinnesro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar