Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 1 maj 2011

Valborgsmässoafton

I dag när jag satt inne i soffan och tittade ut genom fönstret såg jag att våran Ornäsbjörk skiftade i grönt. Knopparna håller på att spricka. Härligt!

Om man klickar på bilden så syns knopparna bättre. Foto: B.R.


Kvällens valborgsfirande tillbringade vi i Svartlå, som vi gjort så många gånger förr. Det är alltid roligt att komma dit. Vi har många minnen härifrån.

I det här huset har vi bott, vi hade det i 10 år. Huset har en lång historia. Från början byggt som affär, med ett par lägenheter. En tid var det Barnbespisning för eleverna i skolan. Pingstförsamlingen i Svartlå ägde huset och hade sin verksamhet där under en ganska lång tid. Innan vi köpte det, så användes det som byns Dagis. Så nästan alla människor i Svartlå hade någon form av relation till huset. Vi trivdes i alla fall bra där. Det fanns så många möjligheter och det var roligt att forma och sätta vår egen prägel på det. Det kan jag sakna ibland. Men det var ett hus som aldrig blev färdigt - i alla fall inte för oss! Det kanske inte heller det hus vi har nu  blir, fast det är mycket mindre...

Mitt emot "vårt" hus ligger Missionskyrkan, där jag tidigare arbetat som pastor.

I kväll var min man inbjuden att tala på gudstjänsten innan brasan skulle tändas. Ett par ungdomar sjöng och spelade jätte-fint. Efter fikat gick vi sedan i samlad trupp med facklor till brasan.


Vi träffade många bekanta bybor. Åter igen blir man påmind om hur fort åren går. De som nu är unga familjer med barn, var själva barn och ungdomar när vi bodde där.




3 kommentarer:

  1. Ja så är det lite sorgset också
    Det känns som igår när vi var grannar och ni bodde här. Lite tråkigt att livet skiljer en åt men också livets gång att välja stigar som ibland korsas för att sen välja ny riktining. kram kram Åsa

    SvaraRadera
  2. Vi har också väldigt ljusa och trevliga minnen från huset i Svartlå! Den resan så långt norrut var nåt alldeles extra för oss alla. Fin valborgsbrasa ni hade!

    SvaraRadera
  3. Ja, Åsa, visst går tiden fort - vi får glädjas åt att vi har mötts och levt nära varandra en period i livet - inbjudan att komma upp och hälsa på står kvar!
    Ingabritt, vi minns också med glädje ert besök i Svartlå - nu hoppas vi på att ni ska besöka oss i Boden!

    SvaraRadera