Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 14 maj 2011

Dop + Lina Sandell = Doppsalm

Oj då! Nu förstår jag ingenting! Nu hamnade plötsligt mitt inlägg från i torsdags på idag, lördag den 14:e... Inte vet jag hur jag ska få den på rätt plats igen - men den får väl vara här en stund, tills jag skriver något nytt ikväll...

Det var dopsamtal igår och jag har haft dopsamtal idag och på lördag har jag en dopgudstjänst i Nederluleå kyrka. Och jag får upprepa - gång på gång - det fantastiska löftet som ges i dopet, Jesu ord:  Jag är med dig/er alla dagar till tidens slut. Vilket fantastiskt jobb jag har!

Dopfunten i Nederluleå kyrka. Foto: B.R.

På söndag kommer Lina Sandell igen. Då kommer Lennart Johansson och jag att medverka på en cafékväll i Stadsökyrkan kl 17. Vi berättar om Lina Sandell och sjunger hennes sånger.

Dopgudstjänst + Lina Sandell = Doppsalm av Lina Sandell


O HERRE, NÄR HJÄLPLÖS I VAGGAN JAG LÅG

O Herre, när hjälplös i vaggan jag låg
och ännu ditt namn inte kände
i kärlek och huldhet du re´n till mig såg,
du slöt mig i dopet så ömt i din famn
och skänkte mig barnaskap, arvsrätt och namn.

O, må jag då aldrig förgäta den nåd,
varmed du i dopet mig mötte,
varmed de allt sedan ock efter ditt råd
mig älskade, fostrade, skötte.
Du tog mig, bar mig, och dag efter dag
du frälste ur faror av tusende slag.

Som aldrig du, Herre, skall rygga.
Så hjälp mig att ock i den mörkaste stund
mitt hopp på din trofasthet bygga.
Hur allting förändras, ett vet jag ändå;
ditt ord och ditt löfte skall evigt bestå.

Psalm nr 86 i Svensk söndagsskolsångbok 1908
under rubriken Guds ord (enligt Wikisource).

För min egen del har jag aldrig hört den här psalmen sjungas - det skulle vara spännande att veta om det är en psalm som någon känner igen - och naturligtvis hur den låter.

3 kommentarer:

  1. Har du sångboken? Finns det noter i den?

    SvaraRadera
  2. Va fint ! När hjälplös i vaggan jag låg...

    SvaraRadera
  3. Ses imorgon - ser fram emot caféet =)!!!

    SvaraRadera