Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

onsdag 4 maj 2011

När en tyfon närmar sig

På skrivbordet framför mig har jag ett citat som jag tänker på ibland. Jag väljer att dela med mig av det ikväll. Det hjälper mig att då och då få mod att möta det som känns jobbigt och motigt.

Som liten pojke tröttnade han (professor Notto R Thelle) aldrig på att höra sin pappa berätta om vad fiskarna i en asiatisk hamn gjorde när en tyfon närmade sig. Om de låg kvar i hamnen slogs båtarna sönder, därför valde de att gå ut med sina små fartyg för att möta tyfonen på öppet vatten. Och tänk - oftast återvände alla oskadade till hamnen.
Jag (Harry Månsus) tror att när livet självt kallar så måste vi våga gå ut och möta stormen på öppet vatten - i hamnarnas bedrägliga trygghet kommer vi ändå, för eller senare, att slås till spillror.
  Harry Månsus, Livet har en framtid - om livsmod och befriande andlighet, Libris, 2001

Vi kan väl låtsas att det här är en tyfon?! Fast egentligen är det norrsken, förstås - som inte ställer till med några förödelser. Fotograferat av Owe Ryås.

1 kommentar:

  1. Läste om en fiskare i Japan som gjorde detsamma nu när jättevågen kom. Han var borta några dagar men klarade både sig och båten. Fin liknelse om mod livet! /Ingela

    SvaraRadera