Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 31 maj 2011

Tidsupplevelse

I bland så slår det mig hur unik varje stund är - kommer aldrig mer tillbaka. Just NU lever jag - jag vet inget om nästa stund. Livet är fantastiskt och skört på en och samma gång. Det är en svindlande tanke att vi lever på världens hittills senaste dag. Man kan ju också vända på det och säga: I dag är första dagen på resten av  livet. Men då kan också den första dagen vara den sista... Ja, en gång är den ju det, faktiskt.

Jag citerar en del av en dikt av Harry Martinson (hoppar över två versar):

Tidsupplevelse
Våren hade kommit som ett slag.
Det var nästan tvärt sommar.
De satt ute
i den nya knippelmöbeln av ek
så nyskalat ljus
att den lyste som nyss vårblottad hud.

...

Plötsligt kom en av dem på
att de alla som satt där
var ett stundens sällskap aldrig förr skådat.
Det var Astrid, hon sade: När man lever
då lever man på världens dittills senaste dag.
Och det gör vi nu.

De ryckte alla till.
Den tanken hade legat
så väl dold i det självklara
att de nästan blev rädda.

Det kändes utsatt att leva så.
Så längst framme,
så ytterst och så sent.

Många gånger under alla år de levde
innan de en efter en gick bort
kom de att tänka på den dagen,
världens dittills yttersta och senaste,
med världens dittills senaste timmar i trädgården.

Harry Martinson, Dikter om ljus och mörker

Sommaren 2010. Foto:B.R.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar