Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 7 maj 2011

Åke

I dag har Åke namnsdag. Trodde jag! Jag har skickat SMS-Grattis till både min yngste bror och min son, som båda heter Åke som andra och tredjenamn. Anledningen till att de heter Åke är att min pappa hette Åke. Och så kom jag nyss på att jag skulle kunna skriva något om min pappa Åke - som varit död sedan 1970 - i min blogg ikväll. Men precis nu upptäckte jag att det var Carina som har namnsdag idag, det är Åke först i morgon den 8 maj! Snopet!Jag fick nyss ett SMS från min bror som skrev att jag var den första som kom ihåg honom idag. Ja, det var ju inte så konstigt...

Jag skriver väl något om min pappa ändå. Han föddes och växte upp i Fjällbonäs, utanför Arvidsjaur. Mamma och pappa träffades i västergötland (mamma är från Alingsås), de gifte sig och bosatte sig i Piteå. Där arbetade pappa som skolvaktmästare på gymnasiet.
Vi bodde i ett hyreshus mitt i stan, i en liten tvårumslägenhet (fem personer) med gemensamt badrum i källaren! Tänk... känns lite ofattbart nu. Ett av rummen var "Finrummet", som vi mest använde när vi hade gäster. Speciella gäster. Mamma var "hemmafru" då så vi hade ofta besök, men för det mesta satt vi/de i det lilla köket runt köksbordet. Vi barn hade också kompisar hemma, men på något konstigt sätt så rymdes vi ändå. Huset ägdes av den lilla Baptistförsamlingen i stan. Pappa var vice värd i huset och skötte mycket praktiskt där. En fredagkväll i april så lagade han husets tvättmaskin i källaren - och fick ström genom kroppen och dog förmodligen ganska omedelbart. Mamma hittade honom på golvet. En oförglömlig kväll!
Mycket förändrades efter pappas död. Det har säkert påverkat oss alla i familjen på olika sätt, på både gott och ont.

Ibland tänker jag att det skulle ha varit så roligt att veta hur pappa skulle ha varit och tänkt om samhälle och kyrka, om han hade levt nu. Hans åsikter då, för drygt 40 år sedan, tycker jag nu var ofta konservativa, men förmodligen hade han förändrats och påverkats av tiden och livet.

Pappa var en varmt kristen person som tog sin tro på allvar. Det jag framför allt har med mig från honom var hans övertygelse om att Gud är en alltigenom god Gud. Han trodde mycket också på bönens betydelse. När vi hade lagt oss på kvällen och han trodde att vi sov, så kommer jag ihåg att han gick runt till våra sängar och bad för oss. Det är ett fint minne.

Ett foto på vår familj innan min yngste bror var född. Fotot är ursprungligen taget av familjens gode vän Erik Gabrielsson, som var fotograf och hade en fotoaffär i Piteå på den här tiden. Jag har i min tur fotograferat fotot, det är därför som det inte ser så bra ut.

3 kommentarer:

  1. Så fint skrivet om din pappa! Jag minns att jag i alla fall varit en gång i er lilla lägenhet där i Piteå, och det är just köket jag kommer ihåg. Och bilden på er är otroligt fin!

    SvaraRadera
  2. Det var gott att få ta del av, Birgitta! Kram från en rumskompis;o)

    SvaraRadera