Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

måndag 16 maj 2011

Ett ögonblick i sänder

I går kväll hade vi en café-kväll i Stadsökyrkan och pratade om Lina Sandell och sjöng hennes psalmer.
En av hennes mest populära psalmer är Blott en dag, ett ögonblick i sänder.

Foto: B.R.

Det finns en historia bakom denna psalm. Lina Sandell hade läst i en engelsk tidning om ett gammalt väggur som plötsligt hade stannat. Pendeln hade gått i strejk och vägrade svänga eftersom den hade börjat fundera över vad den egentligen höll på med. Pendeln frågade sig hur många gånger till den måste svänga den närmaste timmen.
Den räknade efter och fann att det måste bli 86 400 gånger på ett dygn! Hur många miljoner blev det på en månad, ett år - en livstid?? Jag orkar inte, tänkte pendeln och gav upp.
Urtavlan sa till pendeln: "Det är tanken på hur mycket du måste svänga som gör dig trött, inte själva svängandet. Ta en sväng i taget".
Så skedde och allt gick bra. "Fint" sa urtavlan, "en svängning tar bara ett ögonblick. Ta ett ögonblick i sänder och bekymra dig inte för nästa, så ska du se att du orkar och att alltsammans ordnar sig". Pendeln lydde rådet och klockan kom i gång igen.

Blott en dag
Blott en dag, ett ögonblick i sänder,
vilken tröst, vad än som kommer på!
Allt ju vilar i min Faders händer,
skulle jag, som barn, väl ängslas då?
Han som bär för mig en faders hjärta,
han ju ger åt varje nyfödd dag
dess beskärda del av fröjd och smärta,
möda, vila och behag.

Lina Sandell, Svenska Psalmboken med tillägg, nr 249 v 1.

Foto: B.R.

PS  I första versen skrev Lina Sandell ursprungligen "Han, som har mer än modershjärta, han giver ju åt varje dag..."
Uppgifterna har jag hämtat från min kollega Annica Dageryds uppsats Lina Sandell Om hennes gudsbild - i mötet mellan liv, poesi, psalm och lära, 2007. Tack Annica!


2 kommentarer:

  1. Jag har hört att Lina Sandell var drygt 30 år när hon skrev Blott en dag, och bara 18 när hon skrev Tryggare kan ingen vara. Vet någon om det stämmer?

    SvaraRadera
  2. Leif: Ja, det stämmer bra. Enligt de uppgifter som jag har så är Lina Sandell född 1832 och hon skrev Tryggare kan ingen vara troligen mellan 1849-1851 (17-19 år) och Blott en dag 1865 (33 år).
    Mvh/Birgitta

    SvaraRadera