Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

måndag 2 maj 2011

Tomas

Det är nästan så att jag vill be om ursäkt för att jag citerar Caroline Krook så ofta ... men jag kan inte låta bli att tycka att hon formulerar böner och meditationer/betraktelser så bra! I går på Keltiska mässan i Porsökyrkan så lästes just en sådan betraktelse om Tomas Tvivlaren, en av Jesu lärjungar - som just Caroline Krook skrivit. Igen. Sedan lovar jag att försöka skärpa mig och variera mig bättre...

Tomas
Det var egentligen inte det
att det var otroligt.
Tillsammans med honom
hade vi upplevt så mycket
som var otroligt.
Jag trodde honom faktiskt
om precis vad som helst.
Men det är sant
att jag den här gången
inte trodde.

Jag var slut. Totalt slut.
Därför trodde jag att allt var slut.
Jag hade känt mig tvungen
att få vara ensam ett tag.
Det var därför jag inte var med de andra.
Jag hade inte sovit.
Hela den sista månaden
hade oron bara skruvats upp.
De sista nätterna hade jag bara gråtit.
Vi var förvirrade allihop,
vi tog sorgen på litet olika sätt.
Vi orkade inte riktigt med varandra.
När han inte fanns
var det svårt att hålla ihop.
Vi trodde ju alla att det var slut.

Nu vet jag att det inte är så.
Det är inte slut.
I honom finns inget slut.
Han är av evighet.
(Johannes evangelieum kap 20:24-29)
Caroline Krook

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar