Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

fredag 27 maj 2011

Ropa till Gud

Nu lever jag i förberedelserna för söndagens gudstjänst. På söndag är det Bönsöndagen och det säger sig självt vad texterna handlar om: Bön. Det finns många människor som lever i föreställningen att de inte kan be, att de inte kan be "rätt". Jag tänker på Berit Lund Schiöldes dikt Ropa till Gud. En dikt och bön som många av oss kan känna igen oss i: 
Jag vågar inte säga som de andra,
käre Herre, gode Gud, Fader vår
eller andra familjära tilltal.
Det är för mycket för mig
så pretentiöst
nästan litet insmickrande
...
osv

Berit Lund Schiölde, En dag att leva, Gummessons, 1978



Nederluleå kyrkas fantastiska altarskåp! En av Sveriges absolut vackraste! Tillverkat i Antwerpen kring 1520. Detta praktfulla altarskåp innehåller scener ur Jesu liv.Klicka på bilden så ser du bättre. Vill du veta mer om Nederluleå kyrka så finns en länk (Nederluleå församling) här intill.



Ps Bön måste inte vara på ett speciellt sätt. All uppriktig längtan, tacksamhet, oro, alla frågor, förundran, all trötthet, smärta, glädje som är riktat mot Gud är en bön, oavsett om det uttalas i ord eller inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar