Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 14 maj 2011

Hindra dem inte!

I dag har jag haft förmånen att få leda en Dopgudstjänst i Nederluleå kyrka. Till dopgudstjänstens ordning hör att läsa bibeltexten från Markusevangelium kapitel 10 vers 13-16. Det är en text som jag tycker mycket om.

En vävnad från Porsökyrkans samlingssal. Foto: B.R.

Föräldrar kommer till Jesus med sina barn, de vill att han ska "röra vid dem", de har förstått att det är något särskilt med Jesus. Men lärjungarna motar bort dem, de tycker att barnen och föräldrarna stör. Men då blir Jesus förargad, står det, och säger: "Låt barnen komma hit till mig och hindra dem inte: Guds rike tillhör sådana som de". Barnen stör inte Jesus! Jesus vänder upp ned på lärjungarnas tänkande och säger att barnen är förebilder; "den som inte tar emot Guds rike som ett barn kommer aldrig dit in". Sedan tog han dem i famnen, la händerna på dem och välsignade dem.
Ja, sådan är Jesus!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar