Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

onsdag 1 juni 2011

Gud väver

I dag när jag kollade min post i facket på jobbet (i Petrigården), så hade någon lagt denna fina dikt i mitt fack.

Foto: B.R.

Gud väver
Gud gråter.
Den skapelsens sköna gobeläng
som hon vävde med en sådan glädje
är stympad, sönderriven,
förvandlad till trasor
dess skönhet sliten itu med våld.

Gud gråter.
Men se!
Hon samlar ihop trasorna
för att väva något nytt.

Hon samlar
det hårda slitets trasor
försöken att försvara
initiativen för fred
protesterna mot orättvisor
allt det som tycks
smått och svagt
ord och handlingar givna
som offer
i hopp
i tro,
i kärlek.

Och se!
Hon väver dem tillsammans
med jublets gyllene trådar
till en ny gobeläng
en skapelse rikare, vackrare
än den gamla!

Gud väver
tålmodigt, uthålligt
med ett leende
som skimrar likt en regnbåge
över hennes ansikte, randat av tårar.

Och hon inbjuder oss
inte bara att fortsätta
att ge henne
vårt arbetes
och vårt lidandets trasor.

Utan ännu mer -
att sätta oss intill Henne
vid Jublets vävstol
och väva
tillsammans med Henne
den Nya Skapelsens Gobeläng.

Av M Rienstra. Övers. Margareta Johansson

Foto: B.R.

TACK för dikten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar