Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 26 februari 2011

Vänskap

Större delen av dagen har jag tillbringat med min styvsyster - vad kommer "styv" ifrån? Någon som vet? I dag kanske man skulle säga bonus-syster. Ett bonus i mitt liv är hon i alla fall. Det är inte en självklarhet för alla att ha vänner eller släktingar att kunna prata med om livets med- och motgångar, att kunna skratta, gråta, minnas, hoppas tillsammans... jag känner en stor tacksamhet och glädje över min syster, liksom andra viktiga personer som jag får ha goda relationer med.

En trogen vän är ett starkt värn.
Att finna en sådan är att finna en skatt.
En trogen vän är ett omätligt värde,
en tillgång som inte kan vägas på våg.
Jesus Syraks vishet 6:14-15

Det finns många som upplever ensamhet, inte minst, kanske, när det blir helg. Många längtar efter en vän.
Britt G Hallqvist har formulerat en bön som det går att känna igen sig i, i Bönbok för barn:

Gud, jag är så ensam.
Ge mig du en vän,
så skall jag försöka vara snäll mot den.
En kamrat som alltid jag kan lita på -
allt går mycket bättre bara man är två.
Kanske finns det nån som ber till dig som jag.
Kanske att vi båda möts en vacker dag.
Kanske någon ensam väntar just på mig.
Hjälp mig hitta vännen,
Gud, det ber jag dig!

Foto från SB Nords hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar