Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 8 februari 2011

Instruktion för skalbaggar

På en Kvinnofrukost i Harads Missionskyrka i slutet av 90-talet lyssnade jag på ett intressant föredrag av Ann-Katrin Tideström. Det handlade om kvinnohistoria i Norrbotten, tror jag. Med i sitt program hade hon dikten Instruktion för skalbaggar av Margareta Ekström. Den dikten berörde mig djupt. Jag fick den efteråt av Ann-Katrin och har läst den offentligt många gånger. Fast egentligen läser jag den allra mest till mig själv.

INSTRUKTION FÖR SKALBAGGAR
För att man ska kunna flyga
måste skalet klyvas
och den ömtåliga kroppen blottas

För att man ska kunna flyga
måste man högst upp på strået
också om det böjer sig
och svindeln kommer

För att man ska kunna flyga
måste modet vara 
något större än rädslan
och en gynnsam vind råda


6 kommentarer:

  1. Åååå, precis den fick vi lyssna till när jag var på S:T Davidsgården härom veckan. Det var den enda text som berörde och fastnade och som jag tänkt använda mig av i arbetet med att stödja de psykiatriska verksamheter som nu arbetar för att förändras och utvecklas./ Kram S

    SvaraRadera
  2. Mycket bra och såå användbart att ta till under livets gång!

    SvaraRadera
  3. Ja, den här dikten har betytt så mycket för mig. Roligt att ni också uppskattar den!

    SvaraRadera
  4. Den här är dikt är väldig känd och många människor använder det men jag kunde inte fatta vad betyder det?? Alltså jag kan inte svenska mycket och därför behöver jag hjälp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Hej Unknown! Jag tolkar den som att den som vill prova något nytt, vidga sina vyer, måste våga öppna sig, våga visa vem man är och våga gå emot sina rädslor, våga göra sådant som man är rädd för. Dessutom har det stor betydelse vad det är för "vind", dvs det hänger också på vilken tur man har. I kyrkan talar vi om behovet av Guds nåd, Guds hjälp. Allt gott till dig!

      Radera