Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 19 februari 2011

Vilken dag!

Vilken dag! Vissa dagar är mer extra än andra. Tänk att denna kyliga dag (omkr. -30) skulle innehålla så mycket värme.
I Kyrkans hus i Luleå idag höll Göran Larsson (präst och terapeut) en föreläsning om Skam och Skuld. Jag har lyssnat på många bra föreläsare under mitt liv, men Göran Larsson hör absolut till de bästa. Han har en förmåga att tala så att det går rakt in i hjärtat. Han vet vad han talar om och han är närvarande och äkta i det han säger.
Han talade bl.a. om att vara tillhörig, tillräcklig och tillfreds, vilket ger livskänsla, självkänsla och medkänsla.
Några axplock från mitt anteckningsblock: Skammen förvränger verkligheten och förtränger mig själv och det sanna. Obearbetad skam skapar överdrivna skuldkänslor.
Behåll dina vackra drömmar. Ge aldrig upp själens längtan.Drömmen kan bli en förändrande kraft.
I bland växer vi ifrån våra drömmar, det blir för sent, omöjligt - då måste vi få sörja över det. När vi tillåter sorgen, kan nya drömmar väckas.

Göran Larsson inledde sin föreläsning med att citera ett par rader av Tomas Tranströmers dikt Preludier I-III.

Två sanningar närmar sig varann.
En kommer inifrån, en kommer utifrån
och där de möts har man en chans att få se sig själv.

Den som märker vad som håller på att hända 
 ropar förtvivlat: "Stanna!
vad som helst, bara jag slipper känna mig själv."


I kväll har jag varit på Sinnesromässa i Nederluleå kyrka. Sinnesromässorna är alltid upplyftande och berörande. Den här mässan skilde sig från andra genom att det också var en vuxenkonfirmation.  För mig och min make var det en stor högtid och känslomässigt starkt för vi kände konfirmanden sedan lång tid tillbaka, från en helt annan plats i Sverige. Hennes liv är totalt annorlunda idag jämfört med hur det var "då", på 80-talet, då vi träffades. Man ska aldrig sluta drömma och hoppas. Under sker också idag.

Tomas Tranströmers dikt är faktiskt också en bra sammanfattning av kvällens "delanden"; några deltagare av gudstjänsten delar alltid erfarenheter och tankar från sitt liv på ett enkelt och fint sätt.
Tack Gud, för en så givande dag!



Foto: B.R. Nederluleå kyrka, Gammelstad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar