Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 17 februari 2011

Lina Sandell på Prästgården

Ja, i kväll var det Stugmöte i Prästgården med Lina Sandell. Det var säkert inte särskilt främmande för henne, hon är ju uppvuxen på en prästgård, Fröderyds prästgård i Småland. Hon föddes där 1832, som fjärde barn av fem. Linas liv var kantat av svårigheter. Hon fick redan som barn diagnosen nervfeber. När hennes jämnåriga kamrater var ute och lekte, tvingades hon leva ett stillsamt liv. Att läsa och skriva var tidigt hennes favoritsysselsättning. Hon var mycket tillsammans med sin far, prosten Jonas Sandell. Han var stolt över henne, men samtidigt orolig. Han var rädd för att hon skulle fördjupa sig för mycket i det litterära, så att hon skulle få avsmak för de yrken som "tillhörde hennes kön". Hans oro besannades. När hon flyttade från Småland och bosatte sig i Stockholm, ensam och svag, så fick hon anställning på EFS expedition för att skriva sånger, väckelseskrifter, barnlitteratur m.m. Hon fick en mycket viktig roll för EFS arbete och växt. I 35-års åldern gifte sig Lina Sandell med grosshandlare Oscar Berg - de fick ett barn tillsammans, som dog. Men hennes syskonbarn fick en stor plats i makarnas hjärtan. Lina kände en stor tacksamhet till nära och kära och framför allt mot Gud själv.

Jag kan icke räkna dem alla,
de prov på Guds godhet jag rönt;
likt morgonens droppar de falla och
glimma likt dessa så skönt.
Jag kan icke räkna dem alla, 
de prov på Guds godhet jag rönt.

Lina Sandell, Svenska Psalmboken med tillägg nr 260 v1

Det sista decenniet av Lina Sandells liv liv blev tungt och bittert. Oscar blev sjuk och sängliggande, boktryckeriet gick i konkurs, hennes bror Johan dog m.m. Lina Sandell fick själv somna in den 27 juli 1903 efter sviterna av en svår influensa.
Lina Sandell fick vara med om  mycket svårt i sitt liv, ändå hade hon en stor förmåga att.uttrycka Guds omsorg, beskydd och tröst. Mitt i allt hade hon en stark förtröstan på Gud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar