Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

fredag 11 februari 2011

En glöd under snön

Föreställningen att det finns
en glöd under snön
är naturligtvis absurd.
Man kan bara rycka på
axlarna åt sånt.
Men det måste sägas:
Det finns en glöd under snön.

Björner Thorson ur samlingen Fråga hästen

Jag älskar de här raderna. Det fyller mig med en hemlighetsfull och trotsig glädje på något sätt. Det ger mig hopp. Det finns en glöd under snön! Det kanske inte syns nu. Men en dag ska det visa sig... något händer i det fördolda.

Rent bokstavligt kan man verkligen tycka att det är absurt - mycket snö som vi har nu! Men faktum är, att om två, tre månader så visar det sig att det är sant - hur än omöjligt det ser ut nu! Det finns en glöd under snön.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar