Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

onsdag 16 februari 2011

På väg ut

I ett samtal med kollegor idag, kom jag att tänka på en dikt som jag skrev på 80-talet då jag hade fått ett tidigt missfall. Vi, som jobbar med människor, vad ger vi våra medmänniskor för signaler - kanske utan att vi riktigt tänker på det?

PÅ VÄG UT
På väg ut genom dörren
stannar hon
och frågar - så där lite apropå - 
om jag har några frågor
angående operationen,
som jag nyss gått igenom.

Nej. Naturligtvis inte.
Fast huvudet är fyllt med frågor
och hjärtat värker av längtan
efter att få prata
om det som hänt.

Men man stör inte en läkare
som är på väg ut ur rummet
- till mycket viktigare ärenden.

2 kommentarer:

  1. Va fint ! Känner igen ! Att inte våga fråga, frågorna kommer ibland till oss i sjukhuskyrkan, ibland långt långt efteråt. Tänker på er på Sunderby Sjukhus ! Kram !

    SvaraRadera
  2. Tack Annika! Ja, lyhördhet behöver man nog träna sig på hela livet...

    SvaraRadera