Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 20 februari 2011

Må Gud välsigna dig

Så var det då redan söndagskväll - så fort en ledig helg går! En ny arbetsvecka ligger framför. För mig blir det sista veckan i Sjukhuskyrkan på ett tag. Nästkommande måndag (28/2) byter jag tjänst med min kollega i Porsökyrkan, hon kommer till Sjukhuskyrkan och jag till Porsökyrkan. I tre månader pågår bytet. Intern fortbildning, kallas det för. Det ska bli roligt, tycker jag - om än lite nervöst... Det är trots allt ganska olika jobb. Även om kärnan är densamma, så är verksamhetsformerna olika.

Jag vill önska Dig, liksom mig själv, välsignelse från Gud för de dagar som kommer. De kan se så olika ut, men vi behöver alla hjälp att leva som sanna människor i den värld vi lever i. Jag vet inte vem som har formulerat den här välsignelsen, jag fick den på ett mail en gång för flera år sedan.

Välsignelse för ett brinnande hjärta

Må Gud välsigna dig med olust
inför enkla svar, lätta sanningar
och ytliga relationer,
så att du må leva från djupet av ditt hjärta.

Må Gud välsigna dig med vrede
över orättvisor, förtryck och utnyttjande,
så att du må arbeta för
rättvisa, frihet och fred.

Må Gud välsigna dig med tårar att fälla
för dem som lider av
smärta, svält och krig,
så att du må sträcka ut en hand till tröst.

Och må Gud välsigna dig med dåraktighet
att tro att du kan förändra världen,
så att du kan göra det andra kallar omöjligt.

Må välsignelsen från Gud
- Skapare, Förnyare och Upprätthållare -
vara med dig nu och för evig tid.

 Detalj ur målning av Amalia Shtern

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar