Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

onsdag 2 maj 2012

Vinden är frisk - men inte jag...

Det var längesedan jag var så här sjuk! Usch! Både Owe och jag ligger i influensan; hög feber, kräkningar, yrsel, gräsligt ont i halsen, utan röst... Owe blev sjuk före mig, som tur är är han något bättre än jag nu. I dag skulle jag nog inte klarat mig själv...
Jag har klarat mig länge från influensan, men nu gick det tydligen inte längre... Skönt att det finns kollegor som tar över när man blir sjuk. Det är bara att inse; allt hänger inte på mig! Jag är utbytbar på många sätt i mitt jobb. Det är befriande när man mår så dåligt som jag har gjort de här dagarna.

Jag har knappt kunna röra mig idag, pga yrseln och illamåendet, men jag har ändå sett att solen har lyst och att det blåst kraftigt ute. Tänkte därför citera en dikt som min mamma har skrivit - också för att skriva om något annat än bara om mitt sjukdomstillstånd.

Vinden är frisk
molnen drar fort förbi,
för ett ögonblick
skymmer de solen,
i nästa stund
lyser solen fri och klar.

Denna sköna växling
av ljus och skugga
i naturen
och i livet!

Du, skapelsens Herre, 
lär oss att leva i ögonblicket!
Inte frukta för mörkret
när vi är i ljuset
och inte sjukt tråna efter ljuset
när vi är i mörkret,

vi LEVER ju
både på dagen
och under natten.

Astrid Hollingby Almroth

Få se om jag orkar hitta något foto senare, orkar inte just nu...

2 kommentarer:

  1. Krya på dig. Usch, inte roligt att vara sjuk. Kram

    SvaraRadera
  2. Tack, Laila! Nu några dagar senare känns det lite bättre...

    SvaraRadera