Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

måndag 14 maj 2012

August Strindberg

I dag för hundra år sedan dog August Strindberg. Ja, ingen har väl undgått att det är 100-års jubileum för August Strindberg i år. Han föddes den 22 januari 1849 i Stockholm och dog som sagt för precis 100 år sedan idag, också i Stockholm.



När Owe och jag var i Stockholm i januari såg vi vid Rådmansgatans t-tunnelbanestation bilder på Strindberg, hans fruar mm.





Om du klickar på bilden kan du kanske läsa vad som står...

Strindberg var författare, dramatiker och bildkonstnär. Han var den dominerande gestalten i det litterära Sverige på sin tid. Trots att Strindberg var lugn och tystlåten som barn, så var han ständigt omdiskuterad under sina mycket produktiva år. Han lyckades provocera många i sin omgivning. Han var banbrytande inom flera genrer och en nydanare av det svenska språket.

En målning av Strindberg. Rätta mig om jag har fel!

Jag har ikväll läst en del dikter och citat av Strindberg. En del tyckte jag om, och annat inte alls. Jag är ingen Strindberg-kännare - men det finns mycket att läsa om honom och hans verk och liv...
Hittade inte något lämpligt att citera här, tyvärr.

Strindbergs förhållande till kvinnor var väl ganska komplicerat, vilket hans skilsmässor vittnar om. Ändå var han en tidig förespråkare av kvinnlig rösträtt.

August Strindbergs kvinnor.

Strindberg dog 63 år gammal och begravdes på Norra begravningsplatsen åtföljd av omkring 60 000 sörjande! Vid hans grav står ett enkelt kors av svart ekträ med följande skrift: O crux ave spés unica, som betyder O kors var hälsat mitt enda hopp. 

Vid sin dödsbädd, berättas det, tecknade Strindberg att han ville ha sin bibel, han tog den och gav sina avskedsord till livet, med dottern Greta sittande vid sin bädd. Han sa något om att han hade gjort upp sitt bokslut med detta livet.

1 kommentar:

  1. Hello, Can I ask permission to use one of these photos in a book about subways? Do you have an email address I can send the request to?
    Thanks so much!

    SvaraRadera