Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 24 maj 2012

Du har aldrig begärt av mig

En lång och bra arbetsdag. Det jag tänker berätta lite grand om låg mellan en begravningsgudstjänst och ett begravningssamtal. Det var i sjukhuskyrkan på Sunderby sjukhus.



Min kollega Gertrud Malmberg, sjukhuspräst, avtackades idag för sina 8 år i Nederluleå församling.
I början av juni börjar hon som kyrkoherde i Råneå församling.
Efter mässan i Stillhetens rum bjöds det på smörgåstårta, bullar och rulltårta. Riktigt festligt!


Många ville förstås tacka Gertrud och önska henne lycka till i fortsättningen. Här på bilden ses hon tillsammans med sin kollega i sjukhuskyrkan Laila Sehlberg (till vänster).


Och här med en annan kollega i sjukhuskyrkan Gerd Boström. Fotona är tagna med min mobil, därför inte med den allra bästa kvalité.

Till mässan hade Gertrud önskat sig en speciell sång som framfördes av Lars-Magnus Magnusson. Text och musik är skriven av Tomas Boström. Jag citerar första versen av två.

Du har aldrig begärt av mig
Du har aldrig begärt av mig att jag ska skriva kärlekssånger.
Du har aldrig begärt av mig att jag ska måla ditt porträtt.
Du har aldrig begärt av mig att jag i ångest, skuld och ånger
jämt ska veta vad som är riktigt och alltid tro det som är rätt.
Får jag hålla din hand?
Får jag kalla dig vän?
Får jag dela ditt ord och din tro?
Får jag komma ibland
till din blomstrande äng
där ett frö av förlåtelse gror?

Något av den här kravlösheten har också Gertrud i sin attityd mot andra, liksom i sin förkunnelse.

Jag önskar dig, Gertrud det allra bästa i framtiden; Guds välsignelse!
Jag kommer att sakna dig mycket i prästkollegiet!


3 kommentarer:

  1. Så roligt att det blev den sången :-) (Nämnde den för henne då vi möttes på flygplatsen i helgen).

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig stund det blev :)

    SvaraRadera