Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

fredag 4 maj 2012

Minnen från och drömmar om Grekland

När man är i ett sådant här "mellantillstånd" som jag är i nu; för sjuk för att ta mig för något särskilt och för frisk för att bara ligga i sängen - så finns det mycket tid att tänka, planera, drömma och minnas.

Jag har sett solen utanför fönstren,
hört fåglarna kvittra,
jag har sett grannarna göra fint på sina tomter...
det väcker något i mig,
en lust
som samtidigt gör mig frustrerad
för jag orkar inte göra något av den...

Glömde mig själv och mina frustrationer ett tag, när jag kom på att jag skulle titta på gamla foton från när dottern och jag var i Grekland 2003. Vi hade en dålig instamatic-kamera med oss, många bilder är suddiga och mörka, men några blev skapliga...


Vi besökte min kusin och hennes familj i norra Grekland. Här är en vy över staden som de bor i, Naousa.

Min kusin är en fantastisk guide. Vi fick åka runt i trakterna och se fantastiskt mycket fint!

Fina stenhus och trädgårdar fick vi också se.

I dessa trakter är det lämpligt klimat att odla vindruvor. 


Jag minns hur imponerad jag var över de fantastiskt vackra blå vindruvorna. Rad efter rad, fanns de där. Vi träffade far och son som hade den här vinodlingen. Jag kommer ihåg hur viktigt det var att de skördades vid rätt tillfälle - hur det påverkade smaken. Det handlade om fingertoppskänsla.


Här fick vi också se och smaka andra frukter, som vi annars hemma bara köper i våra butiker. Det här är Kiwi.

Är det granatäpplen, kommer inte ihåg...?

Färska fikon tyckte jag var väldigt gott!

Vi fick se och uppleva mycket den vecka vi var där som t.ex. Aristoteles skola, kloster, museum... men det blev inga bra bilder. Det får jag återkomma till i höst, då vi förhoppningsvis har fått se det igen och tagit bättre bilder. Så det här inlägget blev för mig både minnen från 2003 och drömmar inför hösten. Tänk vad foton kan ge känslor, dofter, smaker... för den som varit med.

4 kommentarer:

  1. Vad du minns mycket! Men det är bra med fotografier, även om de inte är av högsta kvalitet, de hjälper en att minnas. Ska bli jättekul att få besök av er igen!!

    SvaraRadera
  2. Minsann är det granatäpplen.
    Fikon som bär frukt finns också hemma hos grannen på Österlen...
    Passa nu på att ha det lugnt!
    /L

    SvaraRadera
  3. Åhå, man skulle kanske åka åt de trakterna någon gång...
    Försöker ta det det lugnt :-)

    SvaraRadera