Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 20 maj 2012

Rum



En lång arbetsvecka är slut (7 dagar). Och jag med! Somnade i soffan när jag kom hem. Jag försökte flera gånger resa mig för att gå till köket och göra lite kvällsfika - men jag orkade inte! Jag blev kvar i soffan tills maken kom hem - då hjälptes vi åt att göra lite att äta.
Konstigt det där med tröttheten. Hur man kan hålla igång och hålla igång - och så stannar man till och bara sköljer tröttheten över en.

Veckan avslutades med en blues- och gospelgudstjänst i Porsökyrkan ikväll. Kyrksalen var fullsatt och emellanåt kändes det som om hela kyrkan gungade. Mycket duktiga sångare och musiker! Tack Pär (som tog initiativet till kvällens gudstjänst)!



För mig handlar det nu om ett par dagars vila från arbetet och jag kom att tänka på en text av Lars Björklund ur boken Modet att ingenting göra, Libris, 2003 - en bok om det svåra mötet. En bok som jag kan rekommendera!

RUM
Tystnaden
ger rum för mig
Rum för min trötta tanke
min rastlöshet och min oro
min djupa sorg
och min vrede

Allt ryms i tystnaden
Inga ord
sätter gränser
och förbjuder

Tystnaden 
ger rum för Gud
Rum för min stora längtan
min kropp och min vilja
min svaga tro
och mitt tvivel

Allt
fylls i tystnaden
Inga ljud
spärrar in
och slår sönder.

Önskar oss alla möjligheten till rum av tystnad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar