Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 19 maj 2012

Vad är heligt?

Vad är heligt, egentligen?
Vad är heligt för dig? För mig?
Låt oss vara rädda om det.

Jäkkvik


Vad är det som är heligt?
Det finns en tänkvärd dikt som heter så av 
Christina Lövestam ur Livets ande, le mot mig, Verbum, 2001


Jäkkvik

En gammal bön av Augustinus (354-430):

Andas i mig
Andas i mig, heliga Ande,
så att jag tänker heliga tankar.
Mana mig, heliga Ande,
så att jag gör det som är heligt.
Dra mig närmare dig, heliga Ande,
så att jag älskar det som är heligt.
Styrk mig, heliga Ande,
så att jag skyddar det heliga.
Vakta över mig, heliga Ande,
så att jag ger akt på det som är heligt.
Augustinus


2 kommentarer:

  1. Kanske är allt som är nära och viktigt heligt.Ögonblick när man är närvarande i nuet.Fin dikt och bön. Kram till dej/trosasyster

    SvaraRadera
  2. Ja, så är det säkert... speciellt de där ögonblicken man är närvarande i nuet. Kram till dig! Nu dröjer det inte så länge tills vi kommer :-)

    SvaraRadera