Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 15 maj 2012

En emmausvandring

I går bokade vi tid med Kristina Wallbing, Boden. Hon kommer till en Kafékväll i Porsökyrkan den 17 oktober och läser sina dikter. Jag tycker väldigt mycket om hennes dikter! I kväll har jag suttit och läst hennes dikter från Poeter.se här  Hur många fina dikter som helst! Hon har verkligen en förmåga att använda språket på ett varsamt och nära sätt. Med hennes tillåtelse citerar jag en dikt från mars 2008 och fler blir det så småningom...



En emmausvandring

Det var på grusvägen
precis bortom det gamla röda kapellet
 jag mötte främlingen

det var där stigen ner mot sjön
korsar vägen
och det måste ha varit natt
försommarnatt
för det var ljust
men inga fåglar hördes

han kom gående med långa trygga kliv
såsom den går som
känner till vägen
och vet vart den leder

men när jag kom så nära
att jag såg hans ansikte
kände jag inte igen honom
tänkte att han kan inte vara
härifrån trakterna
kanske bara någon tillfällig besökare

men så log han mot mig
igenkännande och vänligt
som om han visste vem jag var

och jag fick en känsla av
att jag mött honom förut
ja, jag fick en känsla av
att jag alltid känt honom
nära, mycket nära

Stegen upphörde.

så stilla det var, så tyst
bara doften av hundloka
och försommarvind

han sa endast två ord;
Följ mig.

Det var blåklockor i gräset
vid vägkanten och
smörblommor

och jag följde honom

Kristina Wallbing


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar