Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

fredag 14 september 2012

Det heliga korsets dag


Idag,14 sep, så är det det heliga korsets dag i den Grekisk ortodoxa kyrkan. En helig dag, men inte en helgdag.

Owe och jag passade på att besöka en av de Grekiskortodoxa kyrkorna i stan. En vacker kyrka med blå bakgrundsfärg på väggarna och i taket. Många människor i alla åldrar kom in och tände ljus och kysste ikonerna.







Vi har idag också besökt Gymnasieskolan här i Naousa där H jobbar. Det får jag berätta mer om en annan dag.

I dag, fredag äter man fisk i Naousa eftersom det säljs färsk fisk på fredagarna i fiskbutikerna. Det gjorde vi också hemma hos min kusin.



Det var två sorters fisk vi åt; mycket gott! Till alla måltider serveras också fårost och sallad till. Alltid lika gott! Det är hälsosam och närproducerad mat vi bjuds på.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar