Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 1 december 2011

World Aids Day


I dag, 1:a december, är det World Aids Day. Kyrkan på Campus erbjöd möjlighet för ljuständning och samtal.


Här är mina kollegor Ulrika och Pär i Andrummet. Pär spelade och sjöng med sin gitarr. Ulrika är diakon. Pär är projektledare för Kyrkan på Campus och finns på universitetet de flesta vardagarna i veckan. Vi andra från Porsökyrkan är där några timmar i veckan, det varierar lite grand.

Ljusbäraren i Andrummet

Jag skäms
....
Jag är hiv-positiv och jag skäms så över min kyrka,
min moské, mitt tempel
för att de skäms över mig för att jag är positiv.
Jag har blivit utfryst, man har undvikit mig -
inte för att jag är troende utan bara för att jag är positiv.
Jag skäms så över min kyrka, min moské, mitt tempel.
....

Mwangamu wa Kaggia, 2003
(hämtat från Sveriges Kristna Råds hemsida, Globala veckan)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar