Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

onsdag 21 december 2011

En dag i Porsökyrkan



I dag har jag varit i Porsökyrkan hela dagen från strax innan 8 på morgonen till klockan 21 ikväll. Dagen inleddes och avslutades med mässa. På morgonen firade vi mässa tillsammans med arbetslaget i Bergnäskyrkan och i kväll var det Veckomässa.

Trots att det inte är några grupper igång nu, så händer det en hel del i kyrkan ändå. Människor kommer och går. Någon var in och handlade Fair trade varor. Några andra tittade in och hälsade på.



Under dagen var det ett gäng i kyrkan och tränade inför julspelet som blir på julafton kl 11.00. Jag hörde ett litet barn som lät, undrar om det var Jesusbarnet? Efter julsamlingen blir det julmat och gemenskap fram till klockan 14 ungefär. Sedan blir det Julnattsmässa kl 22.

Ikväll pågick ungefär samtidigt som mässan även övning inför Operaföreställningen som blir i Porsökyrkan söndag den 8 januari kl 19.00 och i Bergnäskyrkan måndag den 9 januari kl 19.00. Det ska bli jätte-spännande! Det är Porsökyrkans kantor Lars Magnusson som leder den musikaliska instuderingen och som också har översatt föreställningen till svenska. Det är Gian Carlo Menottis opera "Amahl och nattgästerna". Jag berättar mer lite längre fram...
Här är länken till Facebookevenemanget om operan Amahl och nattgästerna

När allt var slut för ikväll så kom en man med utländskt påbrå, kopplingar till LTU, och frågade vad vi har för verksamhet  i kyrkan under julhelgen. Det är roligt att många hittar till kyrkan!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar