Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

måndag 5 december 2011

Jultips





Trots ledig dag, masade jag mig upp och satte mig framför TV.n kl 6.59. Det är nämligen Adventskalender för vuxna då på SVT 1, Rim och reson. En del är riktigt roliga, faktiskt. Som stolt mamma så måste jag berätta (för er som inte redan läst det på FB) att min dotter Cornelia har varit med och arbetat fram filmerna när hon under hösten gjort praktik hos Filmtecknarna i Stockholm. På några avsnitt har hon gjort animationen och på andra efterproduktionen. Filmerna är tecknade av några av Sveriges bästa serietecknare.
De går att se på nätet Svt.se/kortfilm.

Måste erkänna att jag också ibland tittar på barn-adventskalendern, tycker att den lilla tjejen där är så mysig...



Jag har inte så många lediga dagar kvar innan jul, så jag bestämde mig för att göra något att kunna spara och frysa in. När jag letade efter inspiration i Coop tidningen mer smak, så hittade jag en liten spalt med jultips, som jag tyckte var riktigt kloka tips.
Det är makarna Anna Mannheimer och Peter Apelgren som gett sina "bästa jultips":

Låt alla välja en maträtt till julbordet som de gillar, strunta i alla måsten.
Laga maten tillsammans.
Om du inte hinner, köp färdigt!
Handla julkläderna i second hand-affärer - billigt och roligt.
Ge en extra slant till välgörenhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar