Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

fredag 16 december 2011

Sådan är kärleken

I mitt yrke träffar jag par för vigselsamtal. Det är alltid lika spännande att få ta del av hur de har träffat varandra och funnit kärleken till varandra. Visst är det väl förunderligt att två helt olika människor, ibland från orter, miljöer och kulturer som ligger långt ifrån varandra - ändå, bland alla andra människor når fram till varandra. Det är som vi sjunger i en vigselpsalm "...han har styrt i hemlighet deras vägar till ett möte ..." (Sv Ps nr 411).


Foto: Cornelia Ryås. Tillverkare av hjärtat är glasblåsaren Linnéa Nyberg.


Sådan är kärleken
den kommer fågelvägen,
och vi förstår,
att vi har inget val.
Vi måste ta emot den
........................

Sådan är kärleken.
Vi ville välja
- men har inget val.

Bo Setterlind, Kärlekens lov, Bonniers, 1983


Jag älskar den här dikten. Leta rätt på den och läs hela dikten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar