Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 27 december 2011

Tomrum



En dag i Luleå. På affärer. Realisationer.
Tänkt på en strof ur en av Tomas Tranströmers dikter:

Den här kvinnan köper och köper saker
för att kasta i gapet på tomrummen
som smyger bakom henne.

Ur Galleriet

Så kan det nog vara: "tomrummen som smyger bakom". Ja , det är inte alltid som vi är medvetna om dem. De smyger bakom. 
Det finns många sätt att försöka fylla tomrummen; förutom konsumera, äta, träna, vara bäst, vara värst... blogga?


Det var i alla fall skönt att komma hem till värmen ifrån en dag i blåsiga Luleå, blåsigare än vanligt. (Både bodensare och pitebor tycker om att prata om hur kallt det blåser i Luleå... Något slags mindervärdeskomplex, eller? Eftersom jag är både (gammal) pitebo och (numera) bodensare så tycker jag förstås att det alltid blåser kallt i Luleå. Utom möjligen i Porsön och Gammelstad :-)).


I kväll är det sista kvällen med barnen för i år... så jag kan ju inte sitta här... 
Snacka om tomrum! När båda åker samma kväll...
Vad fyller vi våra olika tom-rum med?

Så mysigt att ha dem hemma...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar