Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 10 november 2011

Vem är Gud?!



Min arbetsdag började med vigselsamtal i Nederluleå kyrka, för att sedan fortsätta i Porsökyrkan med planering inför Samtalsgruppen om kristen tro/Vuxenkonfirmationsgrupp som har sin andra träff på måndag kväll. Temat är då "Vem är Gud för mig och vad säger Bibeln"? Naturligtvis räcker inte en och en halvtimme för att svara på den frågan. Men vi får möjlighet att dela glimtar av vår Gudsbild med varandra. Och våra glimtar tillsammans kan ge oss en större bild/uppfattning om Gud.
Vad lär då Bibeln om Gud? Vad är det viktigaste som Bibeln säger om Gud?
Skulle vi ställa frågan till ett gäng teologer skulle svaren variera rätt mycket.
Det blir en spännande kväll...

Sent i eftermiddag var vi några stycken som förberedde Temagudstjänsten Över gränser i Porsökyrkan på Domsöndagen den 20 november. Egentligen så återkom frågan Vem är Gud? också här i vår planering, även om vi inte ställde frågan direkt.
Hur vill vi beskriva en Gud som inte låter sig begränsas?
Ingen av oss kan fånga Gud - säga allt om Gud. Gud är alltid större. Och mer.



En psalm som kommer att sjungas på gudstjänsten är Ylva Eggehorns dikt Innan gryningen. Personligen tycker jag mycket om den och det den förmedlar om Gud. Sv Ps nr 717

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar