Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 19 november 2011

Lasse Lucidor, den olycklige

Nederluleå kyrka

 I morgon är det domsöndagen. Jag förmodar att man i ganska många kyrkor kommer att sjunga åtminstone några verser ur Psalm 620 i Svenska kyrkans psalmbok med tillägg; Herre Gud, för dig jag klagar (psalmen har sju verser). Den är skriven av Lasse Lucidor, den olycklige, som egentligen hette Lars Johansson.
Han föddes 1638 i Stockholm och dog redan 1674, han blev dödad i en duell. Han var en svensk lärare, lyriker, författare och vissångare. Lucidor levde ett kort och stormigt liv. Han blev tidigt föräldralös. Uppväxtåren var en orolig och kringflackande tid. Lars Johansson slutade sitt liv i Stockholm som bröllops- och begravningspoet.
Han räknades som en tidig sekulär lyriker, den frie poeten, som skrev efter sitt hjärta istället för på beställning. Det fick han också sitta i fängelse för ett halvår.

Herre Gud för dig jag klagar speglar Lucidors kristna livshållning, dess motsättning mellan livet som det blev och som det borde ha varit och hur det kan rättas till.
Han skriver om hur han "ryser i märgen när min uselhet jag ser" (v3) och hur samvetet mig väcker och jag ångrar mina fel, Gud i nåd sin hand mig räcker, ty i honom har jag del. Liksom en förlorad son flyr jag till hans nådestron, viss om att han mig förlåter när i tro jag vänder åter. (v5)

Sedan kommer de centrala slutverserna, som många av oss tycker om:

Döden skrämmer mig ej mera,
ty dess udd bröt Kristus av.
Gud lät Sonen triumfera
över synd och död och grav.
Domen fruktar jag väl stort,
eftersom jag illa gjort,
men den trösten jag ej glömmer
att min broder Jesus dömer.

Genom Jesus kom försoning,
syndarn renas i hans blod.
Jag kan hoppas på förskoning,
och hans förbön ger mig mod.
Jag en säker tillflykt får
i hans helga, djupa sår.
Jesus hjälper mig ur nöden
så i livet som i döden.

Det är Jesus, som älskar oss och som gett sitt liv för oss, som möter oss på "den yttersta dagen", det är vår tröst och vårt hopp. Han kommer för att upprätta och befria, skapa ordning och rädda det förstörda. Det är Kristus-Konungens dag, då Gud blir allt, överallt (1Kor 15:28).

Uppgifterna om Lasse Lucidor har jag hämtat från Wikipedia. Där finns mer att läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar