Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

fredag 18 november 2011

Ska jag ta vara på min broder?!

Nu är det förberedelser för söndagen som gäller för min del. Söndagsgudstjänst i Bergnäskyrkan på förmiddagen. Sedan direkt till Porsökyrkan. På söndag är det domsöndagen, sista söndagen på kyrkoåret. Det är dessutom avslutningen på Kyrkornas globala vecka, som det här året har temat "Över gränser". Det kommer också att påverka innehållet i våra kyrkor. Porsökyrkan satsar extra på detta i år. Från kl 12 är det Öppet hus i kyrkan med loppmarknad, försäljning av barnens pyssel och Fair Tradevaror, utställning, föreläsning, tipspromenad, barnkörkonsert m.m. Kl 16 är det middag som vanligt och kl 17 Temagudstjänst med många olika inslag av sång och textläsningar på olika språk, drama m.m. Intäkterna under öppet hus går till Afrikas Horn och gudstjänstens kollekt till Svenska kyrkans internationella arbete.

(Från Karin Mannerståls hemsida - med tillåtelse)

Domsöndagens och globala veckans teman är stora och viktiga ämnen. Vad ska man välja att säga? Det handlar inte om så många minuter som man har på sig. I Porsökyrkan är det dessutom en mycket blandad åhörarskara - vilket i sig är väldigt roligt, men det är inte så lätt att veta hur man ska formulera sig...

En man som kan formulera sig är Jonas Gardell. I Globala veckans inspirationshäfte Över gränser har Jonas Gardell "En bön för 2000-talet". Den är bra - och lång. Jag har här valt ut ett par delar av den (hoppas Gardell ursäktar!). Bönen börjar med att konstatera att vi har växt upp med vetskapen om koncentrationsläger, krig och dödande.
......
Detta är utrotningarnas århundrade,
och varje gång vi fått veta,
varje gång vi sett och hört,
har vi skakats i vårt innersta
över vad människan är förmögen till,
och vi har lovat att: Aldrig mer!
Aldrig mer ska detta få ske!

Men gång på gång har det ändå skett.
Igen och igen och igen.
Människor som jagas på flykt,
som slaktas, förföljs, som lämnas att dö,
för att de har fel hudfärg, fel hårfärg,
fel stämpel i sitt pass,
fel föräldrar, fel åsikt, fel tro,
eller såna som helt enkelt fördrivs
för att någon annan vill ha mera plats.

.......
När Kain dödade Abel,
en gång i skapelsens gryning,
ropade Gud till honom och sade:
"Var är din broder Abel?"
Och Kain ropade till Gud:
"Skall jag taga vara på min broder?"
Svaret på Kains fråga är ja.
Ja, du ska ta vara på din broder.
Det är därför du är här.

Om någon fryser ska du klä honom.
Om någon är hungrig ska du ge honom mat.
Om någon är rädd ska du trösta
och ge honom en plats där
han kan vara trygg.
Det är just så enkelt
och just så svårt.
Den andre är en främling
liksom du.

Om någon fryser...
(Beep - Klippan Yllefabrik från Karin Mannerståls hemsida - med tillåtelse)

Om någon är törstig...
(Karin Rörstrand 2007 från Karin Mannerståls hemsida - med tillåtelse)

2 kommentarer:

  1. Tänkvärda ord. Särskilt de sista: "Det är just så enkelt och just så svårt. Den andre är en främling liksom du". För vem är en främling egentligen, allt beror ju på var man är, i vilken situation man befinner sej. Jag glömmer inte min aha-upplevelse när jag efter 15 år i Grekland läste en bok och förstod att JAG var en INvandrare, inte bara en UTvandrare. Av någon anledning hade jag hela tiden sett mej själv som en svensk som utvandrat, medan invandrare var "de andra", flyktingarna, utlänningarna. Det var en nyttig insikt! Och fina grejer från Karins hemsida!!

    SvaraRadera
  2. Intressant dina tankar om hur du sett på dig själv som UTvandrare... men att du faktiskt också är en INvandrare...Man kan ju funderar på hur andra sett på dig, dina grannar, din släkt - och vad gör det för skillnad?!

    SvaraRadera