Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

måndag 21 november 2011

Öppet hus



Det genomgående temat på gudstjänsten i Porsökyrkan i går kväll hade sin grund i Jesusordet från Matteusevangeliet kapitel 25:

Jag var hungrig och ni gav mig att äta.
Jag var törstig och ni gav mig att dricka.
Jag var främling och ni tog emot mig.
Jag var naken och ni klädde mig.
Jag var sjuk och ni besökte mig.
Jag var i fängelse och ni kom till mig.
......
Allt vad ni har gjort för en av dessa mina minsta bröder,
det har ni gjort för mig.

Texten lästes på både svenska, engelska, ryska och tyska. Det var likadant med bönen Vår Fader som också bl.a. lästes på finska och kinesiska. Det var så härligt att vi hade så många olika språk representerade i kyrkan.

Under dagen hade vi öppet hus med konsert med barnkören, utställning, tipspromenad, chokladhjul, loppis och försäljning av Fair Tradevaror. Intäkterna gick till människor som behöver mat, kläder, bostäder m.m.








I gudstjänsten bads en fransiscansk välsignelse - med liknande formuleringar har jag haft den på min blogg förut (20 febr 2011), men jag tycker att den är värd att upprepas:

Må Gud välsigna dig med obehag
inför enkla svar, halvsanningar och ytliga relationer
så att du får leva på djupet av ditt hjärta.

Må Gud välsigna dig med vrede
över orättvisor, förtryck och utsugning
så att du kan verka för rättvisa, frihet och fred.

Må Gud välsigna dig med tårar
att fälla över dem som drabbas av lidande, övergivenhet, 
hunger och krig,
så att du kan sträcka ut handen och trösta dem
och förvandla deras smärta till glädje.

Och må Gud välsigna dig med tillräckligt mycket dåraktighet
för att du ska kunna tro att du kan få betyda något för världen,
så att du kan göra det andra hävdar är omöjligt
för att komma med rättvisa och godhet till
alla våra barn och fattiga.

I vår Herres Jesu Kristi namn.
Amen.

Philip Yancey

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar