Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 10 november 2011

En enda dag i taget



Det finns så många dagar. Minst tiotusen framför mig och tusentals som gått! 
Vad gjorde jag för fel i går? Och vad ska ske imorgon? 
Jag orkar inte bära allt och ängslas alltför mycket. 
Jag måste ha din hjälp, o Gud.

Alla dessa gamla dagar som flugit från mig som vilsna, rädda fåglar.
Men Gud har fångat in dem, förlåtit dem och stryker rufsiga och nötta fjädrar.  
En enda dag får jag, en enda dag i taget. 
Alla nya dagar vilar ännu i Guds hand. Han håller dem så nätt, blåser lätt i mjuka dunet  
och släpper ut dem  
en och en till mig.  
En enda dag finns det för mig och det är dagen som är idag, från nu och fram till kvällen.

Denna enda dag ska jag försöka göra till något gott.
Det är det enda jag behöver klara, det enda som jag kan.

Hämtat ur Barnens stora bönbok, text och urval: Eva-Stina Sjöberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar