Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 12 november 2011

Det finns ingen vardag



Jag brukar ofta prata om vardag och vardaglighet. Jag tycker särskilt mycket om att tänka på och tala om hur Gud finns mitt i det vardagliga livet. Och det tänker jag hålla fast vid. Men jag fick mig en tankeställare när jag läste en novell (eller vad man ska kalla det för) av Solveig von Schoultz. Hon skriver:

Det finns ingen vardag.
Det finns inte ett ögonblick som inte är unikt, mångfacetterat, fyllt av allt som hänt, av förväntningar och farhågor, av dolda förbindelser med omvärlden, inte ett ögonblick som inte är svårgenomträngligt och värt att uppmärksammas.
Det är sedan en helt annan sak att mänskan vardagligen lever längs ytan och inte förmår omfatta sitt ögonblick.
Solveig von Schoultz, Skrivbodan, ur Kvinnor runt Östersjön, En antologi sammanställd av Meta Ottosson.



Schoultz uppgraderar vardagen. Vardagen är inte så "vardaglig" som vi lätt förleds att tro!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar