Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 1 december 2012

Jag skäms



Mitt bland alla vackra adventsstjärnor och ljusstakar, glögg,  julgardiner och Hosianna finns det många människor runt om i världen som lider. Inte bara av sjukdom, utan också av rädsla och förnedring.

I dag är det Världsaidsdagen.

Enligt FN finns det 33,4 miljoner hivpositiva runt om i världen. Av dem är 2,1 miljoner barn!

Varje dag smittas 7400 personer och 15 miljoner barn har blivit föräldralösa på grund av aids.


Jag väljer ikväll att skriva samma text som jag skrev förra året - för den grep tag i mig då och jag berörs av den fortfarande. Med smittan/sjukdomen följer mycket skam, skuld, utanförskap mm vilket gör tillståndet än värre.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar