Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 23 december 2012

Vår gamla jultradition

Nu blir det inte mörkare. Underbart! Ljuset är på väg tillbaka... Det är nästan så att man skulle kunna inbilla sig att det märks. I dag har det varit riktigt kyligt, termometern i bilen visade på -30 grader när vi åkte från Luleå till Boden ikväll. En mycket ljus och vacker dag. Med rimfrost på träden.



Ikväll har vi återupplivat en tradition som vi har haft tillsammans alla fyra - nu efter nio års uppehåll. Nämligen att strunta i julbestyren och gå på bio tillsammans istället. De senaste filmerna vi såg var 2001-2003 då Sagan om ringen-filmerna gick. Nu var det dags för The Hobbit. Det var mysigt. Framför allt få sitta tillsammans och äta popcorn i en mörk biosalong, tycker jag. Jag har inte läst böckerna, det har den övriga familjen. Båda barnen läste böckerna på mellanstadiet flera gånger, sedan på engelska i högstadiet - de olika individerna och deras värld var en viktig del i livet för dem flera år innan filmerna kom.
The Hobbit var i 3D (stereoskopisk 3D) - häftigt, men jag blev alldeles yr i huvudet.



Nu har vi druckit glögg och ätit pepparkaksmuffins - och det börjas känna läge att gå till sängs. Det är svårt att komma i säng när barnen är hemma och är lediga... man vill liksom ta vara på all tid... juldagarna går fort.

Julgranen står utanför och väntar på att få komma in i värmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar