Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

måndag 3 december 2012

Vånda

En tung dag blev det för mig idag. Likaväl som det ibland finns dagar då jag kan känna mig glad och nöjd utan någon speciell anledning, så har det idag varit vånda som har präglat min dag. Ingen har sagt något elakt eller gjort mig illa, det är mer mina egna självförebråelser som  rivit runt i kroppen.
Det ska jag inte plåga er med.



Poesi är ofta en hjälp för mig att komma vidare. I dag har jag känt igen mig i Nils Bolanders dikter. En sådan text är dikten nedan.


SKAPELSENS KRONA
Förunderligt!
När Gud skulle smida skapelsens krona,
blandade han samman en häxbrygd
av drifter och begär, av ve och vånda,
och stängde den inne i ett käril av skört ler.

Att det ska vara så svårt att leva
för människan.
Blomman lyfter förtröstansfullt
sin kalk mot solen,
fågeln hälsar morgonrodnaden
med trygg sång
och fjärilen spänner sina gyllenstoftvingar
över gröna marker.
Men människan finner ingen vila.
Hon har oron i blodet, ångestens feber,
en vild utlängtan.

Varför skapade du oss så, Fader?
Varför fick vi inte blommans förtröstan,
fågelns och fjärilens sorglöshet
i faddergåva,
mullvadens jordgrävarglädje
och huskattens spinnande hemlycka?

Nils Bolander tycks förstå varför och svarar i den fjärde och sista versen.
Är det så?

Å, nu vet jag det.
Därför att du älskar orons vingar,
de aggande synerna, Jakobskampen.
Du vet ingenting större
än en människa som kämpar.
Åt henne, blott åt henne ger du makten
att vila ut i nådelöftena
och vandra under löftesstjärnorna.



-  PAUS  -

Nu har jag sett Sommarpratarna på SvT. Det var tröstande att se/höra en dag som denna. Det är fler än jag som har svarta dagar... Det visste jag förstås - men lite skönt ändå att bli påmind om :-)



1 kommentar:

  1. Att ha svarta dagar och tänka inåt borde nog en del människor göra oftare och då tänker jag inte på dig...hoppas din dag varit ljusare idag trots den bitande kylan. / Kram I

    SvaraRadera